هوش مصنوعی گوگل (AI) همانند یک انسان در موبایل ! آیا باید نگران بود ؟

1396/06/16 15:34 | صادق پورمحمدی

web
هوش مصنوعی گوگل (AI) همانند یک انسان در موبایل ! آیا باید نگران بود ؟

این خبر کاملا سوپرایز کننده بود !  چشمگیرترین نمایش گوگل در کنفرانس I / O روز گذشته، یک تماس تلفنی برای رزرو وقت آرایشگاه بود. البته این یک تماس تلفنی با یک تفاوت بزرگ بود.این تماس توسط یک انسان نیست، بلکه توسط گوگل دستیار ساخته شده است، که می داند کی سوالات مناسب بپرسد ،  در مکان های مناسب توقف کند و حتی برای واقعی بودن بیشتر از حروف تائید "mmhmm" نیز استفاده می کند .

جمعیت شوکه شده بودند، اما مهمترین چیز این بود که فرد مقابل در انتهای تماس تلفنی متوجه صحبت با یک هوش مصنوعی نشد !

این یک پیشرفت تکنولوژیکی بزرگ برای گوگل است، اما یک مساله چالش برانگیز اخلاقی و اجتماعی برای جامعه انسانی است. برای مثال، آیا گوگل مجبور به گفتن حقیقت به افرادیست که با ماشین مصنوعی صحبت می کنند ؟

آیا تکنولوژی که انسان را شگفت زده می کند اعتماد ما به آن چیزی که می بینیم و می شنویم را از بین می برد؟

و این یکی دیگر از مزایای فن آوری است. به عبارت دیگر، این یک نسخه ی نمایشی زاز گوگل بود: این نمایش هم خوش حال کننده بود هم نگران کننده.

اما اجازه دهید با اصول اولیه شروع کنیم. در این مرحله ، گوگل جزئیات دقیق در مورد آینده این تکنولوژی ( که duplex خوانده می شود) ارائه نکرده است، اما پست وبلاگ همراه آن، بعضی از زمینه های مهم را اضافه می کند. در ابتدا ، Duplex ایده ای مربوط به آینده AI  نیست که قادر به مکالمه بدون محدودیت است.

آنطور که محققان گوگل توضیح می دهند، این سیستم تنها می تواند در "حوزه های بسته" صحبت کند، یا در تبادلاتی که کارآمد هستند، با محدودیت های دقیق در مورد آنچه که گفته می شود. " آیا شما یک میز میخواهید ؟ برای چند نفر؟ چه روزی؟ چه ساعتی؟ خوب، متشکرم، خدا نگهدار !

مارک ریدل، استادیار هوش مصنوعی( AI ) در گرجستان با تخصص متون کامپیوتری، فکر می کند که دستیار گوگل احتمالا به اندازه کافی خوب باشد، اما فقط در شرایطی که فرمول های پیشرفته و شرایط آن محیاء باشد. اداره گفتگوی یک زبان، خارج از محدوده در نظر گرفته شده واقعا سخت است.

همچنین ترفندهای بسیاری برای فهمیدن این که هوش مصنوعی متوجه نمی شود یا مکالمه را در مسیر دیگری پیگیری می کند، وجود دارد.

یکی از پیش نمایش های گوگل کاملا نشان داد که چگونه این ترفند ها کار می کنند. AI توانست یک سری از سوء تفاهمات را با تجدید نظر و تکرار سوالات حل کند.

این نوع موارد برای برنامه های کامپیوتری طراحی شده برای گفتگو با انسان ها رایج است. به نظر می رسد قطعه ای از گفتگو آنها هوش واقعی را نشان می دهند، اما زمانی که شما  به تجزیه و تحلیل آنچه گفته می شود می پردازید ، اکثرا  به عنوان برنامه های برنامه ریزی شده است. در پست وبلاگ گوگل، برخی از جزئیات جالب در این مورد ارائه شده است، برخی از تکه کلام هایی که Duplex از آن استفاده می کند را بیان می کند.

این شامل تعریف ("برای جمعه هفته آینده ")، همگام سازی ("آیا صدای من را دارید؟")، و وقفه ("خب شماره تلفن شما 215 است -متاسفم، آیا می توانید دوباره بگویید؟").

باید توجه داشته باشید که گوگل Duplex را آزمایش می نامد. این یک محصول نهایی نیست و هیچ تضمینی وجود ندارد که به طور گسترده در این فرم باقی بماند یا به طور گسترده در دسترس باشد.

Duplex در حال حاضر تنها روی سه سناریو کار می کند: رزرو در یک رستوران؛ برنامه ریزی رزرو آرایشگاه و اطلاع از ساعات تعطیلی مشاغل. این تنها برای تعداد محدودی (و ناشناخته) از کاربران در این تابستان موجود است.

یک هشدار بزرگ دیگر: اگر یک تماس نادرست باشد، انشان ها دیگر اعتماد نمی کنند. گوگل می گوید Duplex در خود دارای یک قابلیت "خود نظارتی" است برای این که تشخیص دهد چه زمانی مکالمات فراتر از قابلیت های آن صورت می گیرند.

گوگل می گوید: در این موارد، به یک اپراتور انسانی سیگنالی ارسال می گردد برای این که این درخواست را انجام دهد. این شبیه به دستیار شخصی فیس بوک (M) است که شرکت قول داده است از هوش مصنوعی برای تعامل با خدمات مشتری استفاده کند، اما به جای آن، برونسپاری مقدار این قبیل کار را به انسان ها پایان داد. (این بخش از خدمات در ماه ژانویه فیس بوک بسته شد.)

این موارد روشنگر یک تصویر واضح تر از آنچه که Duplex می تواند انجام دهد، است، اما به سوالاتی درباره اثرات دوپلکس پاسخی نمی دهد. گوگل به عنوان اولین شرکتی که این تکنولوژی را اجراء می کند، مسئولیت رسیدگی به این مسائل را دارد.

یکی از اثرات تماس تلفنی  توسط هوش مصنوعی، احتمال مکالمات غیر ادبی است. اگر ما نتوانیم تفاوت بین انسانها و ماشینها را براساس تلفن بگوئیم، آیا با همه مکالمات تلفنی با سوء ظن رفتار خواهیم کرد؟

ما ممکن است در حین تماس با افراد واقعی تلفن را قطع کنیم و به آنها بگوییم: "فقط کافیست و اجازه بدهید با یک انسان صحبت کنم." و اگر رزرو کردن در یک رستوران برای ما آسان تر شود، ما می توانیم از این واقعیت سوءاستفاده کنیم و بصورت مزاحمت رزرو خود را انجام دهیم .

گوگل با توجه به این نوع فناوری، سرویس های ویژه ای به مردم جهان ارائه می دهد. این تنها شرکتی نیست که این خدمات را توسعه می دهد و مطمئنا تنها شرکتی نیست که از آنها استفاده می کند.

بریسون می گوید: "این یک ریسک بزرگ است که آنها آن را به نمایش می گذارند." مهم این است که آنها دموی و فیلم ها را ادامه می دهند تا مردم ببینند این چیزها اتفاق می افتد ، اما آنچه ما واقعا نیاز داریم شهروندی آگاهانه است. "

به عبارت دیگر، باید قبل از اینکه رباتها شروع به صحبت کردن کنند، درباره این مسائل گفتگو کنیم.

 

     برگرفته از : Theverge.com

نظرات

شما اولین نظر دهنده این مطلب در Dp soft باشید...

ثبت نظر

کاربر گرامی نظر شما ثبت شد.

پس از تایید مدیریت نظر شما به نمایش در خواهد آمد.